Allé och staket

Idag var det dags att köra på med agilityträning med Embla igen. Vill gärna få in minst ett träningspass mellan kurstillfällena, så vi har möjlighet att öva på det vi lär oss på kursen. Så idag var det dags! Jag har längtat hela veckan efter det här träningspasset.

Under tiden jag satte upp slalomen och fixade i ordning hindren så fick T värma upp Embla. Han börjar lära sig hur han ska värma upp henne, både med kontakt, fart och lagom lekfullt och kravlöst. Sen körde vi på med lite alléslalom, denna gången testade jag med bågar också. Har en känsla av att det kommer bli rätt melodi för oss, det kändes riktigt bra! Tyvärr gjorde jag misstaget att låta T få testa någon gång, och eftersom han knappt visste vad han gjorde så blev det lite tokigt; lite för ivrig hund som hoppade över bågarna och ändå blev belönad.. Efter några misslyckade försök så fick inte T testa mer. Som tur var så gick det snabbt och lätt att rädda upp hans misstag. I övrigt skötte sig Embla riktigt snyggt på slalomen idag – duktig tant ❤

image

Sen körde vi på med staketet som vi hade problem med på kursen i tisdags. Denna gången gick det mycket bättre, hon lyssnade verkligen och tänkte till, insåg att hon skulle komma in mot mig på hindret. Däremot valde jag att bara ha dom två första hindren, och fokusera på att få henne mot mig och sen framåt. Efter att bästaste Jeanette kollat på filmen så fick jag lite tips till nästa gång. Men idag valde jag att bara njuta av att det satt så klockrent som det gjorde denna gången! Resten av alla detaljer kan vi träna på sen. Ibland måste man bara få njuta och köra på säkra kort.

image

Äntligen har hon börjat förstå att när jag ropar på henne så ska hon komma in mot mig igen!

image
Jaga bollar – finns ingen bättre belöning! ❤

Vidare med lite ”runt”-träning, som även detta satt riktigt bra, framförallt i högerhandlingen. Jag var riktigt förvånad och imponerad, högerhandlingen som vi i vanliga fall har otroligt stora problem med vad vi än gör. Men idag hade hon riktigt tighta och fina svängar runt hinderstödet i högerhandlingen. I vänsterhandlingen blev det lite väl mycket fart och därför något större sväng. Någon gång till och med så mycket fart att hon rundade hela hindret. Tokfian!

Avslutningsvis körde vi en liten kort bana som egentligen bara var att springa runt ett varv, men med ett lite lurigt hinder där jag och Embla kunde passa på att träna mer på det där med att komma in till mig och hoppa ut från mig. Superduktig var hon!

Tills vi hörs nästa gång – kom ihåg att ha kul tillsammans med din hund!

Lämna en kommentar