Badtjejen!

Igår var vi ute hos min bonuspappa på grillkväll. Han bor verkligen helt perfekt – stort och luftigt hus, ett par hundra meter till närmaste granne, sista huset på vägen, massa underbar åt alla håll, och det bästa av allt, max 50 meter till sjön! Hundarna älskar att vara därute, där dom kan få springa fritt, göra som dom vill. Milo är uppvuxen där, och van vid att få gå på egna upptäcktsfärder utefter vägen och in i skogen. Han går sällan långt bort och sticker aldrig efter vilt. Dixon håller sig oftast inne i soffan eller på någon kudde i solen.

Embla fick vara nere på den läskiga flytbryggan och titta på båtarna, bada i sjön och jaga boll på gräsmattan. Hon jagade också två av katterna på eget initiativ, mindre uppskattat av både mig och katterna, men Milo har desto gladare att han fick hjälp med att hålla koll på katterna!

image
Fin tjej på bryggan i solnedgången ❤

Idag, efter att vi hade försovit oss, så susade vi ut till fristad för att träna agility igen. Denna gången med sällskap av Cia, Alex och Sandra. Även om vi kom dit redan 11:30, så var det redan riktigt varmt. Vi ”slog läger” i skuggan, band fast hundarna och började bygga upp banor för dagens träningspass. Det fick bli korta och intensiva pass i värmen, ingen av hundarna orkade med mer än ett par minuters träning i taget.

Embla fick en liten bana med totalt 11 hinder, där det bland annat var med 2 böjda tunnlar, en sväng som ett S och en liten cirkel, inklusive ett blindbyte.

image
Den här banan byggde jag upp. Dock är just detta kortet taget på Jeanettes plan, för närmare en månad sen. Men det är samma bana jag körde nu.

Första rundan började vi enkelt, och tog bara ena böjen i S:et. Detta gick såklart jättebra (det är ju Super-tanten jag tränar med, klart det går bra då!) och vi körde på med hela banan efter det. Första varvet blev det en liten miss när jag inte var tillräckligt tydlig, men efter att jag visat vad jag ville så var det inga som helst problem. Hon är lättlärd och uppmärksam den lilla tanten ❤

Efter kanske 3 varv på banan blev det en lång och härlig paus i skuggan, med vatten att dricka och även ett fotbad för att svalka av henne lite. Märktes att Embla kände av värmen ordentligt! Det var runt 25 grader varmt redan då, i gassande solsken på träningsbanan. Andra gången vi gick ut på banan märktes det ordentligt att hon kände av värmen, hon var trött och hade närapå ingen koncentrationsförmåga, så jag avbröt ganska snart efter ett lätt avslut.

När vi alla kände att vi var klara med våran träning, så packade vi in alla hundarna i bilarna och åkte vidare till sjön. Där blev det bad för hela slanten, och nästan alla hundarna (inte Cias nakenfis Goldie) njöt av att få svalka av sig i vattnet. Embla jagade boll och simmade nästan oavbrutet i närmare 1,5 timma. Och hennes matte som säger att hon inte tycker om att bada?! Nu njöt hon riktigt av vattnet och ville knappt ens gå upp.

image

Med den nya favoritbollen och vatten upp till magen – då är livet perfekt efter lite agilityträning!

image
På vägen hem hade jag en trött tjej med mig. Hon somnade så fort hon hoppade in i bilen, och orkade knappt ens hoppa ut ur bilen när vi kom hem.

Tills vi hörs nästa gång – kom ihåg att ha kul tillsammans med din hund!

En tanke på “Badtjejen!

  1. Pingback: Embla and her new friends | Embla and Eddie

Lämna en kommentar